.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شبِ کله پاچه در گرگان!

بسیاری از خانواده های گرگانی شب بیست و هفتم ماه رمضان بنا به یک رسم قدیمی کله پاچه تهیه کرده و آن را بر سر سفره های افطار یا شام خود قرار دادند.

گرگانیان از سالهای بسیار دور براساس سنتی که نسل اندر نسل به آنان رسیده است در شب بیست و هفتم ماه رمضان میبایست کله پاچه نوش جان کرده و از این رو علاوه بر آنکه در حدود ظهر دیروز کله پاچه خام در نعلبندان و بازارچه مرغ و ماهی نایاب شده بود ، در ساعات نزدیک به افطار و بعد از آن میشد زنان و مردان بسیاری را مشاهده کرد که ظرف به دست به نیت تهیه کله پاچه طبخ شده در کله پزی ها حضور داشتند.

زنان گرگانی همچنین براساس اعتقادی دیگر روز بیست و هفتم ماه رمضان میبایست بخشی از بدن و عموما دست یا پای خود را حنا کنند. در این بین برخی که بچه دار نمیشوند در این روز پیرهنی میدوزند تا سال دیگر صاحب بچه شوند.

گفته میشود در این ایام زنان در مسجد امام حسن عسگری محله قدیمی سبزه مشهد که بنا به روایات مستند قدمگاه امام عسگری است حضور می یابند.

هر چند که شاید در عصر کنونی و با پیشرفتهای شگرف تکنولوژی، اقدامات اینچنینی و دیگر رسوم خاص گرگانیها در ماه رمضان با نگاه سطحی عوامانه به نظر آید لیکن هر یک دارای فلسفه ای خاص بوده و ریشه در باورهای تاریخی استرابادی ها دارد.

البته با عدم تشریح فلسفه تاریخی این سنتها و نپرداختن به این موضوعات در رسانه ها ،و از همه مهمتر عدم ثبت و احیا و معرفی آن از سوی متولیان ذیربط همچون میراث فرهنگی و .... ، این رسوم رو به فراموشی و اضمحلال می رود./گرگان ما


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 2.472 seconds.